Sikeres üzenetküldés!

Miért jó a minimalista webdesign?

2023. 11. 27.

Ha minden olyan elemet el tudunk távolíti a weboldalról, ami felesleges, értelemszerűen nagyobb hangsúlyt fognak kapni azok, amik fontosabbak, ebből következik, hogy a weboldal is eredményesebb lesz.

Mielőtt belevágunk egy új weboldal fejlesztésébe, ideális esetben kutatással és tervezéssel kezdünk. A kutatás részbe most nem mennék bele, azzal kapcsolatban itt írtam bővebben, helyette beszéljünk most részletesebben a tervezésről és a webdesignokról.

Webdesign esetén mikor beszéltünk minimalizmusról?

Amikor weboldalakról beszélünk, a minimalizmus azt jelenti, hogy kiveszünk az oldalról minden olyan elemet, ami nem ad hozzá a weboldal céljához. Szigorúan csak azokat a részeket hagyjuk meg, amik támogatják a felhasználó útját, és ezáltal hozzásegítik ahhoz, hogy konvertáljon (felvegye velünk a kapcsolatot, vásároljon, feliratkozzon stb.). Nincsenek csilivili design elemek, feleslegesen hosszú leírások. Egyedül csak a fő üzenet, és a jól végiggondolt néhány mondat, azok is pont a megfelelő sorrendben.

Hatalmas előnye a minimalista webdesign-nak, hogy a kevés elem gyorsítja a weboldal betöltési sebességét, és mivel tényleg csak a lényeget hagyjuk meg, így SEO szempontból is optimálisabb.

Összességében tehát, ami elmondható a minimalista designokról:

  • nincsenek felesleges elemek,
  • könnyen átlátható,
  • javítja a felhasználói élményt,
  • egyszerűen navigálható,
  • esztétikai szempontból vonzóbb,
  • gyorsabb betöltési sebesség,
  • optimálisabb SEO.

A minimalista webdesign alapkövetelményei

A minimalista webdesign tervezése egyszerűnek tűnhet, viszont itt is érvényesül a “kevesebb több” szlogen. Nem elég az egyszerűségre támaszkodni, tudatosan kell felépíteni, és figyelni kell az alábbi alapkövetelményekre.

Tipográfia

Mivel csak korlátozott elemmel rendelkezünk, ezért a minimalista weboldalaknál kevés lehetőségünk van arra, hogy megfogjuk a felhasználót, és átadjuk neki azt a hangulatot, ami a márkánkat képviseli, ezért a legfontosabb dolog, amire nagy hangsúlyt kell fektetnünk, az a szövegek tipográfiája.

Sajnos a legtöbb weboldal esetén elhanyagolják a megfelelő betűstílusok kiválasztását, vagy éppen, hogy túltolják, és még a bekezdések esetében is olyat választanak, ami nem kényelmes a szemnek, és így nehezíti az olvasást. Fontos, hogy a betűstílus illeszkedjen a brandhez, de olvasható maradjon minden szöveg.

Kontraszt

A kontraszt segítségével tudjuk kiemelni a fontosabb részeket, vizuális hierarchiát alakíthatunk ki, amik mind segítenek a navigációban.

Színhasználat

A minimalista designok esetében a színhasználat a legtöbb esetben azt jelenti, hogy csak a fekete és fehér színeket használjuk, viszont ez nem törvényszerű. A lényeg, hogy ne toljuk túl a színek használatát, mert ha minden elem színekben gazdag, akkor nehéz elsőre meglátni a lényeget, ami viszont kulcsfontosságú lenne ahhoz, hogy a megfelelő irányba tereljük a felhasználókat.

Jó irány lehet, ha tartjuk a 60/30/10-es szabályt, ezzel a szemnek kellemes hatást kelthetünk, és egyértelműen ki is tudjuk emelni azokat a részeket, amik lényegesek.A 60/30/10-es szabály azt jelenti, hogy a weblapod egészét nézve 60%-ban használsz egy egyszerűbb színt, ez lesz a domináns szín. 30%-ban egy kiegészítő színt, ami értelemszerűen a domináns színt egészíti ki. Végül 10%-ban egy feltűnő színt használsz, ami általában a kiegészítő szín komplementere, de egyértelműen kilóg a másik két szín közül. Ezt a színt tipikusan a legfontosabb elemek kapják, pl. a “Kosárba” gomb.

Negatív tér

A negatív tér talán a legfontosabb eleme a minimalista designoknak. Az egyes szekciók között hatalmas, üres tereket kell alkalmaznunk, hogy egyértelműen elkülönítsük azokat az elemeket, amik nem közvetlenül tartoznak össze, és így is felhívjuk a figyelmet a fontosabb részekre.

Térközök

Hasonlóan a negatív térhez, a térközökre is figyelnünk kell. Ez nagyrészt azt jelenti, hogy az egyes elemek szellősebben helyezkedjenek el, illetve a sorok között is meglegyen a kellő sortávolság, ezzel is segítve az olvasást.

Ikonok

Az ikonok nem a legfontosabb elemek, viszont érdemes megemlíteni őket. Már csak azért is, mert nagyon gyakori hiba, hogy egy design esetén nem használnak egységes ikonokat, ezzel is rontva az összképet. Fontos, hogy ha egyszer kiválasztottunk egy ikon stílust (ami jól működik a design többi elemével), akkor azt a későbbiekben is tartsuk, de ne toljuk túl az ikonok használatát sem, mert könnyen elvihetik a fókuszt.

Képek

A fotók és képek használata sarkalatos kérdés, ha webdesignról beszélünk. Apróságnak tűnhet, de nagyon fontos, hogy tűéles képeket használjunk, mert egy pixeles, vagy rosszul beállított, rosszult fényelt fotó tönkre tudja tenni egy design minőségét. Ha a termékünkhöz készíteni tudunk egy kiemelkedő képet, már az önmagában megállja a helyét.

Navigáció

A minimalista webdesign jellemzője az egyszerű navigáció. Nincs szükség rengeteg menüpontra, ott fixen csak azok a linkek maradhatnak, amiket jó eséllyel keresni fognak a látogatók, minden más elemet nyugodtan átrakhatunk máshova is, pl. a láblécbe, vagy almenükbe.

Ha mégis úgy alakul, hogy sok navigációs linket kell megjelenítenünk a menüben, akkor pedig nyugodtan használhatjuk a hamburger menüket, ezzel is jelentősen csökkentve a weboldalon megjelenő elemek számák.

Harmónia

Az elemeket szigorúan egy rácsos szerkezet mentén kell elhelyeznünk. Ezt a szerkezetet fel lehet bontani kisebb szerkezeti részekre, de a cél, hogy legyen meg egy harmónia, és az oldalnak bármely részére görgetünk, mindig kényelmes maradjon a szemnek az elrendezés.

Ez így összességében elég jól hangzik, de vajon…

Minden esetben a minimalista stílussal járunk jobban?

Habár számos előnnyel számolhatunk egy minimalista webdesign esetében (letisztultság, gyorsabb betöltési idő, a lényegen van a fókusz, stb.), ettől függetlenül itt is elmondható, hogy nem minden esetben ez a jó irány.

Például egy webshop esetén, ahol sok különböző termékkategóriában értékesítünk, ott nem fog működni az, hogy csak egy töredékét mutatjuk be a termékeknek, mert egyszerűen csökkenteni fogjuk a konvertálás arányát, ami értelemszerűen bevételkiesést okoz a cégnek.
Ezen felül elmondható, hogy sokszor nem jól használják a minimalizmus szabályait, ezáltal jellegtelen és üres lesz a weboldal, és egyáltalán nem fog pozitív élményt nyújtani a felhasználó számára.

Miért fontos, hogy megtaláljuk az egyensúlyt?

A túlerőltett minimalizmus papíron jól működhet, viszont figyelembe kell vennünk azt is, hogy az emberek jellemzően a kisebb ellenállás felé mozdulnak, ami azt jelenti, hogy azt az irányt szeretik, amit ismernek és már megszoktak. Ha egy olyan designt készítünk, ami tényleg csak a lényegre fókuszál, és a végtelenségig letisztult, akkor könnyen lehet, hogy kevés infót fogunk átadni, így a felhasználó teljesen el fog veszni, kényelmetlenül fogja érezni magát, és inkább visszafordul.

Ehelyett inkább törekedjünk az egyensúlyra. A minimalista webdesign nagyon jó dolog, sok szempontból sokkal eredményesebb is, de nem szabad túltolni, mert ellentétes hatást fogunk kiváltani. Ha a te branded több színt vegyít, akkor bátran használj több színt a weboldaladnál is. Ha az ikonokkal egyértelműen könnyíted a navigációt és az értelmezést, akkor emelj be ikonokat.Nap végén nem a tökéletes design kiválasztása a cél, hanem a magasabb konverzió.


Rák Szabolcs

Rák Szabolcs

sitepro.hu

Érdekelnének hasonló tartalmak?


Ezek is érdekelhetnek