Sikeres üzenetküldés!

Mi az az A/B tesztelés?

2022. 08. 08.

Biztosan te is találkoztál már az “A/B tesztelés” kifejezéssel, de mi is ez pontosan, és hogyan tudod használni a kampányaid során?

Amikor elkészítesz egy landing oldalt, egy online hirdetést, egy e-mail sablont, vagy csak módosítasz egy call-to-action gombot, akkor a kialakítás során gyakran csak a megérzéseidre és a tapasztalataidra hagyatkozol. Persze sok esetben ez elég is szokott lenni, viszont létezik egy ennél sokkal jobb, mérhető módszer, aminek a segítségével masszívan megnövelheted a konverzióidat, ez pedig nem más, mint az A/B tesztelés.

Mi az az A/B tesztelés?

Az A/B tesztelés egy olyan konverziónövelő módszer, aminek a segítségével egy valaminek a 2 vagy több változatát versenyezteted meg, hogy kiderítsd, melyik teljesít jobban a célközönséged számára.

Ezzel a módszerrel az online térben lényegében bármit javíthatsz, működik landing oldalakkal, hirdetésekkel, szövegekkel, képekkel, e-mailekkel, stb stb.

Ha nagyon egyszerűen akarnánk megfogalmazni, akkor ez lényegében egy verseny, ahol ugyanazokkal a feltételekkel megnézed, hogy élesben az eredeti (A verzió), vagy a módosított (B verzió) teljesít jobban, majd a verseny végeztével a vesztest eldobod, a győztest pedig egy új versenyző elé állítod. Ezt a ciklust a végtelenségig folytathatod, hogy egyre jobb és jobb eredményeket érj el, miközben kizárhatod a tippelést, és tényleg a valódi számok alapján tudj döntéseket hozni.

Hogyan működnek az A/B tesztek?

Az A/B tesztek futtatását több lépésre bonthatjuk, hogy minél gyorsabban kapjuk meg az ideális változatot:

  • Nagy A/B tesztek

    A nagy A/B teszteket a projektek indulásakor, pl. az első hirdetések megkezdésével érdemes használni. Itt az a cél, hogy két merőben eltérő ötletet versenyeztessünk, és a finomításokat pedig hagyjuk meg későbbre.

  • Kis A/B tesztek

    A kis A/B tesztek esetében már van egy kialakult design, szöveg, és üzenet, amiből kiindulhatunk. Tudjuk, hogy alapvetően jól teljesít a verziónk, a cél inkább az lenne, hogy tovább tudjuk finomítani a számokat. Itt már csak apróbb módosításokat végzünk, pl. egy hirdetés esetén már csak a szöveget, vagy csak a képi elemeket variáljuk, de nem próbálunk ki teljesen új stílusokat.

Hogyan tervezzük meg az A/B teszteket?

Ahhoz, hogy futtatni tudj egy A/B tesztet, néhány feltételre szükséged lesz az indulás előtt:

1. Legalább 2 verzióra

Persze általában az a legjobb, ha több opciót tesztelsz egyszerre, így sokkal gyorsabban fogsz tudni eredményeket elérni, de ha kezdetben nincs meg a kapacitásod, vagy a tőkéd, akkor már 2-3 verzióval is csodákat lehet elérni.

2. Egy meghatározott célközönségre

Nagyon fontos, hogy a különböző verziókat mindig ugyanazon a célközönségen teszteld, hogy a kapott adatok valóban relevánsak legyenek. Ez nem azt jelenti, hogy konkrétan ugyanazt az x embert kell megtalálnod. Indulás előtt jó, ha van egy olyan buyer personád, amit alapul vehetsz, és ez alapján be tudod állítani a kívánt célközönséget.

3. Egy meghatározott célra

Egy A/B teszt esetén nagyon sok mindent tudunk mérni. Pl. egy weboldal esetében a látogatók számát, vagy a gomb kattintásokat. Először meg kell, hogy határozzunk egy célt, hogy mit fogunk figyelni, és a teszt során lehetőleg ezzel az 1 mutatóval foglalkozni, és ezt optimalizálni.

Hogyan finomítsuk a teszteket?

Habár végső esetben csak 1 konverzió eredményességét mérjük, mégis meg kell határoznunk egy folyamatot, úgynevezett felhasználói utat, hogy hogyan jutnak el odáig a felhasználók. Nézzünk egy landing oldalas, online hirdetős, webshopon vásárlós példát:

Ahhoz, hogy egy facebookon görgető, célközönségünkbe tartozó felhasználót eljuttassunk a vásárlásig, röviden az alábbi folyamaton kell végigmennie:

  1. Találkoznia kell a hirdetésünkkel.
  2. Kattintania kell a hirdetésre.
  3. Meg kell győznünk az első 1-3 másodpercben, hogy jó helyen jár.
  4. A következő néhány másodpercben/percben meg kell győznünk arról, hogy jól fog járni azzal, ha megveszi a terméket.
  5. Rá kell kattintania a kosárba helyezésre.
  6. Meg is kell vásárolnia a terméket.

Ha végignézzük ezt a folyamatot, sejthetjük, hogy a lépések között szépen sorban lemorzsolódnak a felhasználók és csak egy töredéke fog valóban vásárolni. Mivel a konverziós célnak a termék megvásárlását lőttük be, ezért mondhatnánk, hogy csak azt nézzük, de mivel ismerjük az odáig vezető teljes folyamatot, így különböző méréseket tudunk beiktatni minden egyes lépésre, hogy külön-külön is optimalizálni tudjuk a hirdetésünket, és megtaláljuk azokat a pontokat, ahol nagyobb arányban akadnak el a potenciális vásárlók.

Miért kell, hogy te is A/B tesztelj?

Nem csak weboldalaknál és marketing kampányoknál fogod tudni hasznosítani ezt a tudást, rengeteg mindenre rá lehet húzni egyéb szakterületeken is. Ha veled is gyakran előfordul az, hogy nem tudod eldönteni, hogy két verzió közül melyik lehet az eredményesebb, akkor egy kis kreativitással te is össze tudsz dobni egy A/B tesztet!


Rák Szabolcs

Rák Szabolcs

sitepro.hu

Érdekelnének hasonló tartalmak?


Ezek is érdekelhetnek