Sikeres üzenetküldés!

Meta tag-ek — A weboldalad rejtett kulcsai

2023. 12. 04.

Meta tag-ek olyan rejtett kódok a weboldalakon, amik segítenek a böngészőknek és keresőknek megérteni, hogy miről szól az adott weboldal. Például a Google keresési listájában, vagy a Facebook bejegyzésekben is ezek a szövegek szerepelnek, de abban is segítenek, hogy keresések során könnyebben megtalálják a weboldaladat. Na nézzük, hogy mit érdemes tudni róla, és te hogyan fogod tudni jól használni a meta tag-eket!

Mik azok a meta tag-ek?

A weboldalakon belül meta tag-eknek hívjuk azokat a kódrészleteket, amik rejtve vannak a weboldalon, de mégis hatalmas szerepük van a működés során. Elsősorban a keresőmotorok számára készült, mint például a Google, és azért fontos, mert ezeknek a segítségével térképezik fel a weboldaladat. Ezek jelennek meg a keresési listákban és a Facebook megosztásokban, de segítenek abban is, hogy a célközönséged könnyebben megtaláljon téged.

A meta tag szövegek jelennek meg a Google találati listájában is.A meta tag szövegek jelennek meg a Google találati listájában is.

Miért kell foglalkoznod a meta tag-ek beállításával?

Weboldal tulajdonosként nem kerülheted el, hogy foglalkozz a keresőoptimalizálás folyamatával. Márpedig a keresőoptimalizálásnak fontos része a metaadatok megfelelő beállítása.

A keresőoptimalizálás (angolul search engine optimization, azaz SEO) a weblap keresőmotorokban való megjelenésének javítását jelenti 'organikus' avagy nem fizetett keresési eredményekben. Ilyenkor azon dolgozunk, hogy egy adott kifejezésre a weboldalunk előrébb kerüljön a keresési találatok között.

A meta tag-ek alapvetően láthatatlan elemek, viszont jócskán befolyásolják, hogy milyen helyezést fogsz elérni a keresőben, ezért nem elég, ha csak random megadsz valamit, tudatosan kell őket használnod.

Melyik meta tag fontos számodra?

Meta tag-ekből elég sok létezik, de nem mindegyikkel kell minden alkalommal foglalkoznod. Ha csak a néhány legfontosabbat megfelelően kitöltöd, már bőven hozhatsz egy 90%-os szintet.

Nézzük sorban a legfontosabb metaadatokat

A Title, Meta Description, Alt és Viewport elemek, amiket nem hagyhatsz ki. Emellett persze vannak, amiket nem árt, ha kitöltesz, de olyan is van, amit már messze kerülni kell, mert csak ártani tudsz vele. Na nézzük őket sorban!

Title

Ez nem más, mint az oldal címe. A Title tag a weboldalon belül is megjelenik, méghozzá a böngésző címsorában, emellett pedig ez tekinthető a legfontosabb meta elemnek. Minden oldalon egyedi címnek kell szerepelnie, ami pontosan leírja az adott oldal tartalmát, és lehetőleg még a kulcsszavunkat is tartalmazza. A Google keresési listáján és a Facebook bejegyzéseknél is ez jelenik meg.

A Title tag a Google találati listájában.A Title tag a Google találati listájában.

Meta Description

A Meta Description az oldal rövid leírását tartalmazza úgy, hogy az kellően informatív, és figyelemfelkeltő legyen. Habár közvetlenül nem befolyásolja a keresési listán szereplő helyünket, közvetve mégis nagyon fontos szerepet játszik. Hasonlóan a Title tag-hez, ez is megjelenik a Google-nél és a Facebooknál, és azt a célt szolgálja, hogy felkeltsük az olvasók kíváncsiságát, és rávegyük őket arra, hogy kattintsanak a linkünkre. Ha átkattintanak a weboldalunkra, már nyertünk, de ahogy írtam, közvetve is segíti a helyezésünket, hiszen minél többen kattintanak, a jövőben annál előrébb sorolódunk.

A Meta Description tag a Google találati listájában.A Meta Description tag a Google találati listájában.

Viewport

A Viewport meta tag abban segít, hogy különböző eszközökön hogyan jelenjen meg a weboldalad. A statisztikák szerint az emberek már nagyrészt telefonról pörgetik a weboldalakat is, ezért kell a böngészőket segítenünk abban, hogy könnyebben el tudják dönteni, hogy milyen méretben jelenítsék meg az oldalunkat. A beállítása egyszerű, a PageSpeed Insights is segít benne.

Alt

A kép címek vagyis az Alt szövegek abban segítenek, hogy megmutatják a keresőmotorok számára, hogy az egyes képeken milyen tartalmak szerepelnek. A kulcsszavakat itt is célszerű belefoglalni a leírásba.

Emellett az Alt szövegek jelentősen javíthatják a felhasználói élményt is, hiszen ha a böngésző valamiért nem tud betölteni egy képet, akkor ez a szöveg jelenik meg helyette.

Social Meta Tag-ek

A Social Meta Tag-ek már nem feltétlen szükséges elemek, inkább csak akkor érdemes őket használni, ha az adott oldalt szeretnénk a közösségi média oldalakon is megosztani. Ha ezeket nem használjuk, és enélkül osztjuk meg az oldalt, akkor általában a Title és a Meta Description tag-ek lesznek itt is használatban.

Keyword

Ígértem, hogy hozok egy tiltólistát tag-et is. Érdekes módon, régen nagyon fontos volt a Keyword tag. A tag-ek között elsősorban ez alapján rangsorolt a Google, itt kellett megadni azokat a kulcsszavakat, amik a leginkább leírták az oldalunkat, mára viszont nem érdemes használni. Kb. 10-15 évvel ezelőtt jutott oda a Google, hogy már figyeli, mivel sokan vissza is éltek vele, mára viszont (elvileg, de nem tudhatjuk pontosan) már kifejezetten célszerű elfelejteni.

Mi történik akkor, ha nem használok meta tag-eket?

Minden egyes nap, amikor metaadatok nélkül üzemeltetsz egy weboldalt, valahol lesz egy SEO szakértő, aki végtelenül elszomorodik. Ha ez neked belefér, lelked rajta!

Viccet félretéve, nem tragédia, ha ezt kihagyod, de erősen ajánlott foglalkozni vele. Ha nem adod meg ezeket az adatokat, akkor a Google és társai próbálják majd kitölteni, és szinte biztos, hogy nem úgy fog kinézni, ahogy azt te szeretnéd. Title-nek tipikusan az első headline elemet adja meg ilyenkor, Meta Description-nek pedig az első paragraph szöveget. Be kell látni, hogy így viszonylag kicsi az esélye, hogy olyan szövegeket fogunk kapni a végén, ami hozni fogja a kattintásokat.

Szóval hajrá, foglalkozz a témával, ha pedig segítségre van szükséged, tudod hol találsz! 😉


A végére pedig egy checklist, hogy tudd, mire kell mindenképpen odafigyelned:

Title

Meta Description

Viewport

Alt


Rák Szabolcs

Rák Szabolcs

sitepro.hu

Érdekelnének hasonló tartalmak?


Ezek is érdekelhetnek