Mi az a felhasználói út?
2022. 05. 30.Egy weboldalon történő vásárlás előtt minden esetben van egy jól meghatározható útvonal, amin a felhasználó végighalad. Ez az útvonal különböző pontokból áll, ahol nekünk tudatosan át kell adnunk más-más információkat a termékkel/szolgáltatással kapcsolatban, hogy végül nagyobb eséllyel konvertáljanak a látogatók. De mi is ez pontosan, és hogyan tudjuk megtervezni?
Miért fontos, hogy megtervezzük a felhasználói utat?
Mielőtt egy felhasználót sikerül meggyőzni arról, hogy a mi termékünket válassza a konkurencia helyett, több lépésen kell végigvezetni őt. Meg kell ismerkednie a brand mögött álló emberekkel, meg kell mutatnunk, hogy mivel több a mi termékünk/szolgáltatásunk, milyen előnyökkel rendelkezik, és hogy mit is fog kapni pontosan a pénzéért cserébe. A cél az, hogy természetes módon vezessük végig a felhasználót az általunk kijelölt úton a cél felé, hogy mire fizetés előtt áll, már magabiztosan tudjon kattintani.
Legfőbb kérdések a felhasználói útvonal tervezése előtt
100 százalékos pontossággal sosem fogjuk tudni elérni azt, hogy minden felhasználó ugyanazon az úton haladjon végig az oldalunkon, de ha kellően ismerjük a célközönséget, akkor azt is tudnunk kell, hogy milyen igényeik vannak, hogyan gondolkodnak, milyen problémájukra tudunk megoldást találni és ezáltal mi is pontosabban tudjuk megtervezni az útvonalat, hogy eredményes legyen.
Mielőtt viszont nekilátunk, tisztáznunk kell néhány fő kérdést:
- Kiket célzunk meg, ki a mi célközönségünk?
- Milyen interakciókra tudjuk rábírni őket?
- Milyen lépésekre van szükség, ahhoz, hogy a célnél már magabiztos legyen a vásárlást illetően?
- Az egyes lépéseknél milyen érzései lehetnek a felhasználónak, amire reagálni tudunk?
Ha ezekre a kérdésekre megvannak a válaszok, máris sokkal eredményesebb útvonalat tudunk létrehozni, de nézzük is meg a lényeges pontokat!
A felhasználói út legfontosabb pontjai
A felhasználói útvonalakat 3 jól elkülöníthető részre szoktuk bontani. Az első rész a bevonzásról, második az elköteleződésről, a harmadik pedig a konverzióról szól. Nézzük is meg ezeket a lépéseket!
Bevonzás
A bevonzás szakaszban a felhasználók még általában nincsenek tisztában az igényeikkel és a problémáikkal, nem tudják pontosan, hogy mire keresnek megoldást. Ilyenkor még legtöbbször csak válaszokat és információkat keresnek, vagy egyszerűen csak tanulni szeretnének. Ilyenkor az a cél, hogy olyan tartalmat adjunk nekik, amiken keresztül tudatosítani tudják azokat a problémákat, amik velük is előfordulnak, csak eddig még nem mondták ki konkrétan. Fontos, hogy ne csak a problémára hívjuk fel a figyelmüket, de már a megoldást is adjuk át nekik, hogy kialakítsunk egy bizalmi képet a fejükben, és ezáltal később vásárlókká konvertáljuk őket.
Amit mérni tudunk ilyen esetekben, az pl. egy cikk látogatottsága, a visszafordulási arány, és az oldalon eltöltött idő.
Elköteleződés
Aki eljut a következő szintre, már potenciális leadnek tekinthető. Már eljutott arra szintre, hogy megoldást szeretne találni a problémájára, a kérdés már csak az, hogy minket fog választani, vagy a konkurenciát? Az esetek többségében itt már nem a contentjeink sokasága fogja meggyőzni őket, hanem inkább a referenciáink, a korábbi vásárlók véleményei, és az olyan cikkek, bejegyzések, amik megmutatják a terméked előnyeit, vagy éppen a szakmai tudásodat.
Fontos, hogy megerősítsük a belénk fektetett bizalmat, hogy magabiztosan válasszanak minket.
Konverzió
A konverziós szakaszban meglepő módon a konverzió lesz a tökéletes mérőszám. Ebben az utolsó szakaszban az a célunk, hogy a látogatóból vásárló legyen.
A végső cél előtt a felhasználóban még mindig lehet egy kis bizonytalanság, ezért a cél, hogy megmutassuk, hogy mi mivel tudunk többet nyújtani, mint a konkurencia? Milyen előnyökkel rendelkezik a mi termékünk és miért fogja jobban kiszolgálni az érdekeit?
Hogyan tervezz felhasználói utat?
Most, hogy átvettük a főbb szakaszokat, lépjünk tovább és nézzük meg, hogy milyen lépésekkel tudjuk megtervezni a vevőszerző tölcsérünket!
Határozd meg a célt!
Az első és legfontosabb dolog, hogy határozz meg egy konkrét célt, amit a folyamat végére kell elérnie egy felhasználónak. Ez általában egy elég könnyű feladat, pl. vásárolja meg a termékünket a webshopon keresztül, vagy kérjen tőlünk árajánlatot egy szolgáltatásra.
Ismerd meg a célközönséged!
Nagyon fontos, hogy ismernünk kell a célközönségünket. Tudunk kell, hogy milyen problémákkal rendelkeznek, mire keresnek megoldást, milyen igényeik vannak? Ami még nagyon fontos, hogy tudnunk kell azt is, hogy egyes tartalmakra milyen reakcióik lesznek, és milyen gondolatok fogalmazódnak meg bennük? Ez azért szükséges, hogy mindig olyan következő tartalmat tudjunk nyújtani nekik, amivel tovább tudjuk őket terelni.
Milyen problémákra fogsz megoldást kínálni?
Pontosan tisztáznod kell, hogy az egyes problémákra te hogyan fogsz tudni megoldást adni. Mivel fogsz többet nyújtani, mint a konkurencia, miért leszel pont te a legalkalmasabb jelölt, akiben bátran megbízhatnak?
Határozd meg a konkrét lépéseket!
Ha ezeket a válaszokat sikerült pontosan meghatároznod, elkezdheted megtervezni az egyes lépéseket, amin majd végighaladnak a leendő vásárlók. Ezeket a lépéseket úgy kell megtervezned, hogy mérni tudd azt is, hogy az egyes pontok mennyire sikeresek, hol tudsz még optimalizálni? Ha ismered ezeket a számokat, láthatod, hogy hol akadnak el, hol van nagyobb lemorzsolódás az átlagnál. Fontos, hogy rendszeresen felülvizsgáld a teljes folyamatot, még jobb, ha csinálsz hozzá A/B tesztelést is, hogy tovább tudd tökéletesíteni az egyes lépéseket.
Ha rendelkezel egy jól megtervezett felhasználói úttal, azzal sokkal jobb eredményeket tudsz elérni, arról nem is beszélve, hogy vizsgálni tudod az egyes lépéseket és rendszeresen tudod optimalizálni, hogy magasabb konverzióval rendelkezzen az oldalad.
Hajrá, próbáld ki te is, hogy eredményesebbek legyenek a kampányaid!