Hogyan tűnj ki a Schema Markup segítségével a Google-ban?

A Google kereső eredményoldalai egyre zsúfoltabbak, kiemelkedni a tömegből komoly kihívást jelent. Ebben nyújt segítséget egy hatékony eszköz: a Schema Markup.

5 perc olvasási idő

A Google kereső eredményoldalai egyre zsúfoltabbak, kiemelkedni a tömegből komoly kihívást jelent, pedig a vállalkozások és weboldalak számára kulcsfontosságú, hogy észrevegyék őket a potenciális ügyfelek. Ebben nyújt segítséget egy kevésbé ismert, de rendkívül hatékony eszköz: a Schema Markup.

A Schema Markup alkalmazása a mai zajos világban nem csak javíthatja a weboldalak láthatóságát, hanem hozzájárulhat a márkánk hitelességének és megbízhatóságának növeléséhez is.

Na de nézzük, hogy mi is ez pontosan?

1. Mi az a Schema Markup?

A Schema Markup egy olyan eszköz, ami segít 'lefordítani' a weboldal tartalmát a keresőmotorok számára. Ez egyfajta extra útmutató, amely pontosabban elmagyarázza az adott oldal tartalmát, mint például hogy milyen termékeket, cikkeket vagy eseményeket tartalmaz.

A Schema Markup használata lehetővé teszi, hogy a weboldalak tartalma kiemelkedjen a Google keresési eredményei között, szóval nem csak a weboldal tartalmának jobb megértését segíti elő, hanem vonzóbbá és informatívabbá is teszi a keresési találatokat. Például, ha egy receptet keresünk, a Schema Markup segítségével a Google nem csak a recept címét és leírását jeleníti meg, hanem a főzési időt, nehézségi szintet és akár a felhasználói értékeléseket is. És a legjobb az egészben, hogy ilyenkor mindig a mi oldalunkra fog hivatkozni.

2. Miért fontos a Schema Markup a SEO számára?

Bár a Schema Markup önmagában nem befolyásolja közvetlenül egy weboldal rangsorolását a Google keresőben, mégis nagyon fontos szerepet tölt be a keresőoptimalizálási stratégiában.

Egyrészt amikor a Schema Markupot használjuk, gyakorlatilag utasításokat adunk a Google-nek, hogy pontosabban értse, mi van az oldalunkon, ezáltal nagyobb eséllyel fogja feldobni azoknak is, akik a mi termékünket vagy szolgáltatásunkat keresi. Ha pedig így van, akkor kisebb lesz a visszafordulási arány, ami egy kulcs szempont a rangsorolásnál.

Másrészt pedig a keresési eredményekből is kitűnünk majd, hiszen sokkal több információt tudunk átadni, ezeket pedig nem csak a szokványos, írott módon jelenítjük meg, hanem különböző vizuális elemekkel egészítjük ki.

Itt még nem állunk meg, hiszen a fentiek hatására (kisebb visszafordulási arány, több kattintás) ugyancsak jobb helyet tudunk megszerezni, hiszen ha ezek együtt teljesülnek, azt kifejezetten értékeli a Google.

3. A Schema Markup típusai

A Schema Markupnak számos típusa van, amelyek különböző tartalmakhoz és weboldalakhoz vannak kitalálva. Jelenleg több mint 35 féle Schema Markup típus létezik, de nézzünk meg azokat, amiket nagyobb eséllyel tudsz te is átvenni.

3.1. Termékek (Product Markup)

A Product Markupot a webshopok használják a termékeik bemutatására. A segítségével pontos információkat adhatunk meg a termékről, mint például az ár, elérhetőség, és a felhasználói értékelések. Ez segít a vásárlóknak gyorsan megtalálni az őket érdeklő termékeket a keresési eredményekben.

Product MarkupPélda a Product Markup-ra a Google keresőjében.

3.2. Értékelések (Review Markup)

A Review Markupot olyan weboldalak használják, amelyek termék-, szolgáltatás- vagy helyszínértékeléseket tartalmaznak. Ez lehetővé teszi, hogy az értékelések (pl. csillagok száma) megjelenjenek a keresési eredményekben, növelve az adott oldal vagy termék hitelességét.

Review MarkupPélda a Review Markup-ra a Google keresőjében.

3.3. Cikkek (Article Markup)

Az Article Markupot híroldalak, blogok és egyéb tartalomközpontú weboldalak alkalmazzák. Ez a markup segít a keresőmotoroknak megérteni a cikk témáját, szerzőjét és közzétételének dátumát, így pontosabban tudják bemutatni a tartalmat a keresési eredményekben.

Article MarkupPélda a Article Markup-ra a Google keresőjében.

3.4. Kurzusok (Course Markup)

Az oktatással kapcsolatos weboldalak a Course Markupot használhatják a tanfolyamok bemutatására. Ez a típus információkat tartalmazhat a tanfolyam címéről, leírásáról, és akár az oktatóról is.

Course MarkupPélda a Course Markup-ra a Google keresőjében.

3.5. Vállalatok (Organization Markup)

Az Organization Markupot vállalatok és szervezetek használják a weboldalukon, hogy bemutassák az alapvető információkat a vállalatról, például a helyszínt, kapcsolatfelvételi információkat és logót.

Organization MarkupPélda a Organization Markup-ra a Google keresőjében.

3.6. Helyi vállalkozások (Local Business Markup)

Helyi vállalkozások számára készült a Local Business Markup, amely segít megjeleníteni az üzlet helyét, nyitvatartási idejét, és kapcsolatfelvételi információit a keresési eredményekben, ezáltal elősegítve a helyi láthatóságot.

4. Hogyan hozz létre saját Schema Markupot?

A Schema Markup használata technikailag három különböző módon történhet: JSON-LD, Microdata és RDFa formátumokban. Ezek közül a legajánlottabb és legelterjedtebb a JSON-LD (JavaScript Object Notation for Linked Data), ami egy egyszerű és rugalmas módszer a strukturált adatok weboldalakba való beillesztésére.

De gyanítom, hogy ez eddig elég kínai, szóval nézzünk valami konkrétabbat.

A Google az első módszert (JSON-LD) ajánlja, szóval ezzel érdemes megismerkedni részletesebben. A JSON-LD lényegében egy kódrészlet, amit meg kell írnunk kézzel, majd be kell illesztenünk a weboldalunk fejléc (head) szekciójába.

4.1. Példa a Schema Markupra

Tegyük fel, hogy van egy cikkünk, amit ki szeretnénk emelni a keresési eredményekben. A JSON-LD segítségével hozzáadhatjuk a cikk címét, szerzőjét, közzétételének dátumát és a cikk rövid leírását a weboldalunk fejlécéhez, például a lenti a módon.

Organization MarkupEz a Schema Markup például ehhez a cikkhez készült.

Ha ezt megírtuk, már csak be kell illesztenünk a weboldalunkba és készen is vagyunk, a Google kezdhet vele barátkozni.

Ne aggódj, ezt nem kell minden alkalommal megcsinálni, elég egyszerűen automatizálható.

5. Összegzés

A Schema Markup használata egy viszonylag egyszerű módja annak, hogy a weboldalunk kiemelkedjen a Google keresőben. Ennek a technikának a használata segít a keresőmotoroknak jobban megérteni és hatékonyabban bemutatni a weboldalunk tartalmát, ami növeli a láthatóságot és vonzza a látogatókat.

Összefoglalva a főbb előnyöket:

  • Segít a weboldal feltérképezésében, így pedig a célközönségünknek nagyobb eséllyel fog megjelenni az oldalunk.
  • Kiemelkedő módon fogunk megjelenni a keresési találatok között, ezzel is segítve a magasabb átkattintási arányt (CTR).
  • A jobb felhasználói élmény és a magasabb CTR-nek köszönhetően hosszú távon hozzájárul a weboldalunk rangsorolásának javulásához.

Szóval hajrá, használd ki az előnyeit, ha pedig segítségre van szükséged ezzel kapcsolatban, írj nekünk, és átnézzük a lehetőségeidet!

Rák Szabolcs
Rák Szabolcs
Sitepro