Hogyan legyenek megnyerő referenciáid?
2023. 11. 13.Mindegy milyen szolgáltatással foglalkozol, ahhoz, hogy vásároljanak tőled, első körben be kell bizonyítanod, hogy nyugodtan nálad hagyhatják a pénzüket, mert ár/érték arányban többet fognak visszakapni a projekt végeztével. Erre számos lehetőséged van, és területenként változik, hogy milyen megoldásokat érdemes választanod, de az egyik bevált módszer az az, hogy részletesen bemutatod a korábbi munkáidat a weboldaladon.
Azokat az oldalakat, amik csak ezzel foglalkoznak, portfólió oldalaknak szokás nevezni. Webdesignerek és grafikusok körében nagyon gyakori, viszont nyugodtan át lehet vinni bármilyen szolgáltató területre. A gond általában azzal szokott lenni, hogy néhány kép felsorolásánál nem szoktak továbbmenni, így viszont kb. esélytelen azonosulnia vele a leendő vásárlódnak. Ahhoz, hogy ezek tényleg eredményesek legyenek, részletesen kell megmutatnod, hogy mennyire sok terhet tudsz levenni a vásárló válláról azzal, hogy megérted, és megoldod a problémáját.
Szóval nézzük is, hogy hogyan tudod kimaxolni a referenciáid bemutatását!
1. Ismertesd, hogy milyen problémával kerestek meg?
Az egész projektet a legelejétől kell kezdeni, meg kell értenünk, hogy milyen problémával kerestek meg pontosan, mire szerettek volna megoldást találni? Nem egyszerű kérdés, mert az ügyfél ritkán tudja ezt pontosan elmondani, nekünk viszont az a dolgunk, hogy a megfelelő kérdésekkel kihámozzuk, hogy pontosan mit is szeretne.
A referencia, vagy esettanulmány bemutatásánál ne csak azt írd le, hogy mivel kerestek meg, de legyen benne az is, hogy te mit láttál ebből, milyen mélyebb problémát tártál fel, amivel eredményesebb megoldást tudtál átadni?
2. Mutasd be, hogy milyen megoldásod volt a problémára?
Ha bemutattad a pontos problémát, erre gondolom volt egy megoldásod. Esetleg kettő, vagy még több, de valamilyen szempontok alapján mérlegeltél, és az ügyféllel közösen kitaláltátok, hogy nála mi fog működni.
Vázold fel, hogy hogyan tervezted meg a projektet, milyen kiegészítő szolgáltatásokat javasoltál neki, amivel a projekt végén egy sokkal jobb eredményre számíthattatok.
3. Milyen lépései voltak a projektnek?
Írd le, hogy milyen lépéseken mentetek keresztül a projekt kapcsán. Ez segíteni fog a felhasználónak is, hogy el tudja képzelni, ő vele milyen folyamatokon fogtok végigmenni, mire számíthat, ha veled akar dolgozni, és így máris egy picit nyugodtabban fogja felvenni a telefont, és megcsörgetni téged. Arról nem beszélve, hogy ha látja, hogy mennyire komplex az a munka, és mennyire sok energiabefektetést igényel az, amit te végzel, jó eséllyel ő sem fog alkudozni az ajánlatod után 😉
4. Milyen lett a végeredmény?
Ez az a rész, amit általában mások is be szoktak mutatni, viszont az előzőek nélkül jóval kevésbé hatásos. Mutasd meg, hogy milyen lett az átadott munkád, milyen elemekből áll, mi miért lett úgy csinálva, és milyen visszajelzést kaptál az ügyfeledtől.
Ha teheted, mutasd be képekben, vagy videókban is, de még jobb, ha számokban is be tudod mutatni a változást. Miért lett eredményesebb ez a megoldás, mint az előzőek, miért érte meg az ügyfélnek stb stb.
A legjobb az, ha minden egyes szekciót ki tudsz egészíteni olyan képekkel, fotókkal, grafikonokkal, illusztrációkkal, vagy statisztikákkal, amik azt bizonyítják, hogy érted a területedet, megértetted a problémát és így egy eredményes megoldással tudtál szolgálni.
Ha olyan területen mozogsz, ahol kevésbé gyakori, hogy a szolgáltatók bemutatják a korábbi munkáikat, akkor itt a tökéletes lehetőség, hogy elkezdd csinálni, mert így fixen ki fogsz tűnni a tömegből. Ne sajnáld rá az időt, egyszer kell jól megírni, utána már csak rendszeresen el kell juttatni a célközönségedhez, és máris van egy minőségi tartalom az oldaladon, ami a szakértelmedet igazolja.
Tehát összefoglalva a négy kérdés, amire válaszolnia kell egy jól elkészített referenciának:
- Milyen problémával kerestek meg?
- Mi volt a megoldás a problémára?
- Milyen lépésekből épült fel a projekt?
- Milyen lett a végeredmény?
Ha érdekel, hogy nálunk hogyan néz ki egy korábbi projektünk bemutatása, csekkold a referenciáinkat, oda töltjük fel rendszeresen az újonnan elkészült munkákat.