Sikeres üzenetküldés!

Hogyan kell kutatnod weboldal fejlesztés előtt?

2023. 11. 20.

Minden weboldal elkészítése előtt, a tervezési fázis legfontosabb lépése a weboldal fejlesztéséhez szükséges információk összegyűjtése, ez viszont sajnos egy olyan lépés, ami a legtöbbször elmarad, pedig egyértelműen ez alapozza meg a fejlesztés összes további lépését.

Ha profin akarod csinálni (márpedig mindenkinek ez a célja, nem?), akkor nem hagyhatod ki ezt a lépést. Meg kell értened a piacodat és a versenytársaidat, illetve azt, hogy te pontosan hol helyezkedsz el, és a cégednek mik azok az egyedi tulajdonságai, amikkel egyértelműen versenyezni tudsz a konkurenciával szemben.

Ahhoz, hogy a weboldal tervezés előtti kutatásod eredményes legyen, először is a megfelelő kérdéseket kell feltenned:

  • Mi a weboldal célja?
  • Ki a célközönség?
  • Milyen versenytársaid vannak?
  • Milyen jellemzői vannak az iparágnak az online jelenlétben?

Mi a weboldal célja?

Egy weboldal készítésének számos célja lehet. Lehet az termékeladás, szolgáltatás értékesítés, lead generálás, stb.

Miután pontosítottuk, hogy mit szeretnénk elérni, milyen elsődleges célt szolgáljon a weboldalunk, meg kell határoznunk azokat az elemeket, amik ezt a konverziós célt támogatni tudják.

Szedjük össze, hogy milyen tartalmakat kell feltöltenünk, azokat hogyan struktúráljuk? Hogyan épüljön fel a felhasználói útvonalunkahhoz, hogy a látogatás végén nagyobb százalékban konvertáljanak a felhasználók?
Milyen felugróablakokat használjunk, azok melyik aloldalakon, és minek a hatására jelenjenek meg?

Minden célhoz más út vezet, más eszközöket kell bevetnünk, de ezt az útvonalat csak akkor tudjuk pontosan meghatározni, ha ismerjük a weboldal célját.

Ki a célközönséged?

A kutatásod egyik legfontosabb része, hogy pontosan megismerd a célközönségedet és a vásárlóidat, hiszen a célod nyilván az, hogy pénzt keress, ehhez pedig nem feltétlen árt, ha van, aki bizalmat szavaz és nálad hagyja a pénzét.

Abból kell kiindulni, hogy a célközönségedet emberek alkotják, még akkor is, ha cégeknek értékesítesz. A potenciális ügyfeleid között is meghatározható egy olyan ember, akit ideális vásárlónak tekinthetsz, őt hívják vásárlói personának. A te célod az, hogy ezt az ideális ügyfelet minél jobban le tudd írni, és meg tudd érteni, hogy mi motiválja, milyen kihívásai és problémái vannak, így pedig közvetve te, közvetlenül pedig a weboldalad is céltudatosan fog tudni értékesíteni neki.

Ha eredményesen akarsz dolgozni, akkor az alábbiakra lesz szükséged:

  • életkor,
  • nem,
  • lakóhely,
  • foglalkozás,
  • jövedelem,
  • motivációk,
  • problémák és fájdalompontok.

Ennek a résznek a lényege, hogy leszűkíted, hogy kinek akarsz értékesíteni, így könnyebben ki tudod választani a szükséges funkciókat és a design stílust.

Milyen versenytársaid vannak?

Ahhoz, hogy el tudd magad helyezni a piacon, ismerned és elemezned kell a konkurenciádat.
Ismerd meg, hogy mit csinálnak rosszul, mit csinálnak jól, vagy éppen mire lenne igény, amivel ők nem foglalkoznak? Mi az, amit a te célközönséged keres, de ők nem, vagy nem a megfelelő minőségben tudják megadni nekik? Ezek az információk ahhoz kellenek, hogy megtudd, mire kell hangsúlyt helyezned, milyen infókat kell átadnod magadról és a cégedről.

Lehet, hogy a piacon szinte senki nem foglalkozik tartalomgyártással, vagy lehet, hogy van weboldaluk, de az borzasztóan elavult.

Ha meg tudsz határozni ilyen piaci réseket, akkor máris előrébb vagy.

Milyen jellemzői vannak az iparágnak az online jelenlétben?

A célunk az, hogy a kutatás során ne csak a konkurens weboldalakat nézzük meg, hanem ismerjük a teljes online jelenlétüket. Milyen közösségi oldalakon vannak jelen? Ott hogyan és mit kommunikálnak? Mennyire eredményesen tudják így megfogni a célközönségüket?

Vizsgáld meg, hogy mi az ami másnál működik, mi az, amire láthatóan nagyobb igény lenne, de nem fektetnek rá elég hangsúlyt? A kutatásnak ezt a részét a legegyszerűbben Google kereséssel tudod elintézni. Egyszerűen csak keress rá olyan kulcsszavakra, amik relevánsak az iparágban, és nézz szét, hogy a konkurensek mit és hogyan osztanak meg másokkal.

Elemezd a begyűjtött információkat

A kutatás utolsó része az elemzés. Nézd át, hogy miket gyűjtöttél, jegyzetelj, keress összefüggéseket, és nézd a számokat is. Érdemes készíteni egy összesítő jelentést, amit táblázatokkal, grafikonokkal is kiegészítesz, mert így tényleg ott lesz előtted minden, és bármikor újra előveheted. Minél nagyobb merítéssel dolgozol, annál pontosabb képet fogsz kapni a piacod helyzetéről, és az abban elfoglalt helyedről, ami pedig segíteni fog abban, hogy meghatározd a pontos irányodat a cégeddel és a weboldaladdal egyaránt.

Egy cég számára, ideális esetben egy új weboldal több évre készül. Ha már az elején jól van összerakva az oldal, és nincs belőle kispórolva a munka, akkor az az évek során bőven megtérül. A kutatás egy olyan része a tervezésnek, ami ugyan néhány munkanappal megtolja a fejlesztés menetét, de ha a másik oldalról közelítjük meg, akkor egy sokkal eredményesebb oldal lesz a végeredmény, ami több éven keresztül lesz az online jelenlétünk központi eleme.


Rák Szabolcs

Rák Szabolcs

sitepro.hu

Érdekelnének hasonló tartalmak?


Ezek is érdekelhetnek